Thursday, February 7, 2008

Passie


Overal zie ik bij de planten in mijn tuin knoppen die wijzen op een nieuw begin ofwel: de lente. De passiflora hangt er alleen wat armzalig bij. Toch moest ik denken aan de enorme bloemenpracht die ik afgelopen jaar iedere dag bij deze plant zag. Ik heb er toen zelfs een foto van gemaakt. Mijn oma vertelde mij vroeger al dat deze bloem een speciale betekenis had.
De bloem lijkt een beetje op een doornenkroon. Dat heeft te maken met de bloeitijd, die zo rond Pasen (maart - april) ligt. De tijd dus dat de kruisiging van Jezus plaatsvond; de passietijd. Vandaar ook passiebloem en passievrucht.
Volgens de overlevering gebruikten Spaanse missionarissen passiebloemen ter illustratie om het kruisigingverhaal van Jezus Christus over te brengen. Toen zij passiebloemen in Amerika ontdekten, zagen zij in de vijf kelk- en de vijf kroonbladeren een verwijzing naar de tien apostelen behalve Petrus en Judas. De drie stampers leken op de spijkers waarmee Jezus Christus aan het kruis werd genageld. De corona leek op de doornenkroon van Christus. De kronkelige ranken leken op een zweep. De drie schutbladeren stelden de drie Maria's bij het kruis voor. Het blauw van de bloem verwees naar de hemel of naar het blauwe kleed van Maria.
Nu we in de 40-dagentijd voor Pasen leven leek het mij een mooie aanleiding een LO van deze mooie bloem te maken.

4 comments:

Knutselfreak said...

Wat een mooi verhaal. Zo heb ik nog nooit naar de bloem gekeken.
Liefs, Selma

Je@net said...

Prachtig Marja!!
Bij mijn ouders bloeit tie elk jaar ook weer zo mooi!

saffiertje said...

super mooi man het verhaal is echt prachtig
dikke kus van mij

Essie said...

Wat een mooi verhaal, voor deze mooie bloem. Mijn ouders hebben ook een passiebloem in de tuin en die bloeit iedere jaar zo uitbundig. Gewoon prachtig. Bij ons in de tuin wil het maar niet lukken. Ieder jaar kopen we een nieuwe en aan het einde van het jaar is hij weer verdwenen.

Liefs, es